Kisahku

Foto saya
Anak kepada sorg emak & ayah..Isteri kepada sorg suami..Mama kepada sorg anak yg bernama Ahmad Haris Ziqri...

Rabu, 17 Mac 2010

dlm kenangan...Feb 2009

Salam semua..adui laa..lamanya aku xwat entry dlm blog nie...cite nie pn byk dh basi dh pn..tp xper laa..blog aku kn..aku punya suka laa nk citer apa..hahah...so kali nie aku nk citer pasal tarikh 25 Feb nie...iaitu tarikh lahir anak teruna kesayanganku itu...meh aku citer pasal pengalaman aku sblm melahirkan si putera hatiku nie..

Tanggal 20.02.09...aku genap 38 minggu...so disebabkan aku nie ada kencing manis..jadi aku kena la menyerah diri ke hospital untuk di 'induce'..kira bersalin paksa laa..pttnya 20.02 tu aku g serah diri..tp doc baik ati..suh aku g ari sabtu, 21.02.09 tu...so hubby pn amik cuti laa..sbb nk teman aku kt spital tu...dia cuma amik cuti 3hr je...cuti tahunan dia...sbb dgr org citer..kalu induce...skjp je dh leh bersalin...tp dalam kes aku nie...sebaliknya...pg 21hb tu..awal2 pg aku dh dpt kol dr nurse..heheh suh aku g serah diri awl..sbb mulanya aku igt nk g pas zohor..tp dh nurse suh g pg2 supaya senang dpt jumpa doc..klu dh ptg..doc xder biasanya sbb ari minggu kan..aku pn bersiap laa...dlm ati nie..berdebo2..dup dap dup dap...cmne laa rs sakit bersalin nie eik...heheh...

dlm kul 8.30 aku bertolak dr umah...smp sana..amik turn...utk lapor diri, kena cek jalan..sblm nie dgr org citer je...psl cek jalan...tp xpenah lalui..so aritu kena laa cek jalan...di cek oleh doc lelaki india...huhuhu..malunya laa ms tu...tp xrs sakit pn..kira doc nie wat penuh berhemah laa..hikhikhik...pastu doc ckp..jalan xbuka lgsung lg..ye laa..mn nk buka..sbb lum smp msnya lg...pastu dihantar msk wad...msk wad kelas 3...adui layanan dia..aku sedikit xsuka laa..sbb nursenya layan lebih kurang je..kt nie dh laa 1st time nk bersalin...mcm2 benda x tau...duk kt katil jp..pastu kena pgil utk wat CTG...utk cek jantung bb...so aku bring laa..org kt xleh gerak2..so aku pn baring laa kkerasn...hahah..xbergerak pn...org kt cuma skjp je test tu..plg lama pn 1jam..tp kes aku ni...dkt 1jam stgh..adui..lenguh laa bdn aku...yg buat aku geram..nurse tu letak alat tu atas perut aku..then dia blahh..bila aku pgil..nk tny..dia wat donno je..uwaaaaaaaa..geramnyaaaaaa...dh dkt sejam lebih..br laa dia bgtau..kt graf CTG aku xok..aku pn xtau laa cmne yg ok bg dia..so kena repeat wat CTG...ayorkk...baring lagi..bila dh selesai smua tu..br laa rs lega..lenguh wei pinggang aku...pastu terus blk ke katil..rehat2...tgk org sblh sakit2..erkk..cuak jp aku...ptg tu aku dpt tukar wad..yeaahhh sukanya aku...dpt msk wad kelas 2..di sini layanan dia cukup berbeza..nursenya baik2 laa..suka aku duk sini... pastu dpt lak teman sblh katil yg ok...

pg 22hb..bermula la proses ku utk diinduce...pg2 lagi aku dh dikejutkan nurse..suh g mandi cpt2...solat..n standby utk disumbat ubt induce...huhu...sblm disumbat ubat tu...doc cek jln dulu..br 1cm buka...kira ok laa tu..dh ada perubahan...pas msk ubt kt tut...doc suh aku baring je kt katil..xleh g tandas dlm ms 1jam..supaya ubt tu xjatuh n berkesan...pas je msk ubt tu..aku steady je..xder apa2 rs..hahah..cuma ada tnda kuar lendir + darah..tp sikit je..ceiii...sukanya laa ati...konon xlama laa tu aku akan bersalin..sbb dh kuar tnda...skali sangkaanku meleset...waktu doc cek ms tghri tu..bukaan xberubah pn..maintain 1cm...so dlm kul 6 kot...lupa dh...kena sumbat ubt lg...ubt ke -2..hikhik...tp pas msk ubt kedua nie..aku ada rs lenguh2 pinggang je...tp xsakit mn pn...steady...tp mlm tu..aku mula rs sakit2..lenguh sgt pinggang..igtkan dh smp ms laa..skali blum daa...pegi cek jln..duk maintain 1cm..huhuhu...doc suh aku pantau je..andai berlaku contraction..bgtau dorg...ermm..so mlm tu aku tdo cm biasa...bgn pagi 23hb...dlm 6.30pg..aku dipanggil utk cek jalan lg...tp bukaan maintain 1cm..huhu..so doc korek sikit..konon utk wat jalan..sakit oo..ms dia korek2 tu..huhuhu...doc ppuan tu...tp kasar laa...pastu dia mskkan aku ubt induce ke3...ubt ketiga ko...org lain stkt 2biji je dh leh bersalin..tp aku nie..dh 2biji lgsung xder kesan..wah kebal tul anak aku kt dlam nie...huhuh...

tp ubat kesan ubt ke3 nie..ya ampun..sakitnya..huhuhu...pas je doc sumbat ubt tu...aku pi baring kt katil...mkn pn xberapa nk lalu sbb cuma diberi roti ltk majerin...pastu air teh susu yg tawarrr..huhuh..mentang2 laa aku kencing mnis...lgsung xde mende manis yg diberi..huhu...pas sejam ubt nie disumbat..aku mula rasa skitnya...tp slow2 br...tp dlm kul 10 cmtu..adui..sakitnya betul2 menangkap pinggang oo..nurse yg dtg tengok aku..terus suh aku g wt CTG..cek jantung bb...dorg pelik..sbb bb mengeras tp dlm ms yg lama...kira graf yg dorg tgk tu cm pelik sikit laa..gayanya mcm aku nk bersalin dh...so doc dtg cek jalan..sorg cek...bukaan msh lg 1 cm...tp doc tu cm xpercaya sbb tgk gaya aku sakit ngn graf CTG tu...mmg mcm nk bersalin dh...so pgil doc lain..kali nie doc lelaki lak..huhu..muda lak tu..muda dr ku..dia pn cek sama..msh 1cm...so aku dibiarkan di katil wat CTG tu..alat tu mmg dorg xbuang la..sbb nk tgk perubahan graf tu..sakitku makin teruk..dorg tny laa..aku ada mnum air selusuh atau apa2 ke..?aku jwb yer..sbb aku mmg ada mnum air selusuh kwn sblh katil aku nie...doc mrh sbb dia kata aku xptut mnum lg sbb bukaan br 1cm..klu dh 5cm..br laa ok nk mnum...sakit ni mkin menyucuk..last2 nurse cucuk ubt kt bahu aku..utk tahan sakit...tp ubt tu bertahan skjp je...lps tu aku sakit blk...mmg xleh nk baring la..huhuh..nurse dh panik...pgil doc...doc suh aku wat test apa benda ntah...kena msk 1 bilik nie...mcm2 wayar disambung pada badan aku...huhuh...mcm dlm bilik ICU lak aku rs...dorg nk cek jantung aku n jantung bb skali...tp alat tu pn xleh bg result...dorg pn musykil...huhuh...disebabkan aku nangis xleh nk thn sakit tu...dorg pn cucuk ubt bius kot..kena cucuk kt bontot..hahhah...lps kena cucuk tu...aku pun mula jd ngantuk...mkn pn sikit je wat alas perut..utk bg tenaga...blk ke katil...tdo je kejenya..sbb mmg betul2 aku xlarat...laki aku tgk aku pn sedih...kebetulan haritu..ayah aku ada dtg gak...dtg tengok aku sbb risau...nape laa anak dia nie xbersalin2 lg...nape susah sgt nk bersalinnya...mengalir airmata ayahku weii...aku nie lg laa..jd neng yatimah laa..hahah...aku kan ratu airmata..pastu...waktu doc melawat tghri tu...doc ckp..arini aku rest dlu..br dia induce ubt ke4 utk aku esok..perghh...dh nk msk ubt ke4 dh pn..jln msh maintain 1cm..aku mmg dh rs down sgt....sbb stiap kali cek jlan...manjang duk maintain 1cm...cek jalan spjg aku kt spital nie..berpuluh kali dh..mcm2 doc dh yg cek jalan aku nie...india lelaki, melayu muda, ppuan muda lak 2 3org...huhu..smpkan bila nk cek jln..dh lali dh...wat laa apa je..jnj aku cpt2 bersalin....so 23hb nie..pas aku melalui saat sakit yg teruk tu...doc bg aku rest...mlm tu aku tdo cm biasa...sbb dh xsakit dh...lps kena cucuk ubt kt bontot tu..aku dh ok.....

so pg 24hb...dlm kul 7pg cmtu..aku dipanggil utk cek jalan n diinduce bg ubt ke4...pergh...4biji dh ko...kebal tu ank aku nie...pas msk ubt nie...aku rs sakit...tp xlaa seteruk ubt ke3 tu...nurse dtg lalu wat pemeriksaan katil area aku nie...tgk aku sakit...boleh dorg ckp.."alaa..dia tu..sakit skjp je tu..jp2 g ok laa tu.." hahahah..smp cmtu dorg kt aku...ko...sbb mmg betul pn..aku sakit skjp je pas induce tu...pastu ok laa...boleh jln round2 katil cm biasa...hikhik...bila cek jln...jwpnya....bukaan br 1CM...huhuhu...putus smangat aku....kwn sblh katil aku nie pn dh bersalin dh..padahal ari sblm tu..aku sama2 sakit ngn dia...penghuni katil dkt aku nie..dh bersilih ganti pun..aku gak penghuni setia..doc pn mengeleng bila dtg wat pemeriksaan kt aku..heheh...pas ubt ke4 dimsukkan...jalan maintain 1cm smp ke mlm..heheh...doc pn ckp..."awak mlm nie rehat2 laa..bukaan jlan pn xberubah nie...so tunggu apa kt doc sorg lg pg esok, jd pg esok, ms breakfast...awak jgn makan..amik mknn tu smpan..tunggu smp doc kt apa eik.."..aku pn ckp laa..'nape..?esok sy kena c-zer eik..?xper la...klu dh itu jln terbaik, wat je laa...sy dh xkisah dh..." dia pn ckp " xla...tunggu doc esok bgtau..smada awak rehat 1hr lg..then sumbat ubt seterusnya atau c-zer " aku pn jwb "xyah laa ubt ke 5...xder kesan gak..baik c-zer je..sy xkisah dh" dia senyum je...hikhik...

adui..panjangnya aku taip entry kali nie..tp mmg pun..sbb ceritanya byk hari...byk hari aku duk spital tu...aku rehat jp laa...nnt aku smbung lak citer seterusnya...adakah aku kena c-zer atau sebaliknya..heheh...aku nk g wat keje opis jp nie..lama sgt dah aku ngulor nie..xberkat duit gaji aku nie..hikhik...




Tiada ulasan:

Catat Ulasan