Kisahku

Foto saya
Anak kepada sorg emak & ayah..Isteri kepada sorg suami..Mama kepada sorg anak yg bernama Ahmad Haris Ziqri...

Khamis, 18 Mac 2010

sambungan...Feb 2009 dalam kenangan

ok...ni entry smbungan bg citer sblm nie..entry sblm nie panjang sgt..tu yg kena wat 2 entry tu..hikhik...tp apa yg diciterkan nie smuanya adalah pengalamanku masa melahirkan permata hatiku itu, Ahmad Haris Ziqri yang skrg nie..dah pun berusia 1 thn 3mgu...

ok aku teruskan ngn smbungn citer td...24 Februari 2009, aku induce ubt ke 4 kan...tp xmemberi kesan pada aku nie..smua risau ngn aku..terutama hubby laa..cian dia penat tau...xckp tdo n rehat...dh beberapa hari dia tdo atas kerusi je...tido2 ayam...mak pun sama...tdo2 cmtu je..aku risau mak tu sbb mak xsihat mn gak...ha spanjang aku kt spital nie..mak n hubby yg tunggu..dorg xleh masuk kt wad tau..just boleh tunggu luar..eh silap...mak xtdo kt spital laa..mak blk umah..hubby anto blk..pastu br hubby dtg balik jg aku...pastu waktu siang hari...mertuaku mmg ada dtg jenguk laa..ha 24hb nie...kebetulan umi dtg melawat aku..sbb dia nk tgk aku..nape laa xbersalin2 lg..hikhik...pastu dia wat air selusuh kt aku ms kt spital tu..dia amik air..baca2 pe yg ptt..suh aku mnum...sblm tu..aku mmg dh ada selusuh sendiri..aku wat minyak selusuh..utk disapukan kt perut n aku mkn telur ayam yg dh diselusuhkan jgk...telur ayam mentah tu..dipecahkan dlm cawan..then perah ngn limau nipis..pastu aku kena mnum...yg nie aku rs ok je..aku leh telan..yg xbest..kena mnum minyak je...hikhik..pd 24hb nie...pas ubt ke4 xberkesan padaku..maka ku boleh rehat2 je ptg tu...santai je...sbb dh redha...esok nk kena c-zer..heheh...dlm kul 7ptg..aku suh hubby dan mak balik je rumah...blk tdo kt umah laa..rehat2...sbb duk spital nie pn saje2 je..aku xsakit pn lg..dan lagi satu..aku mmg dh akan kena c-zer dh..so tunggu pg esok je laa...

so pukul 7ptg tu..hubby pun blk umah ngn mak..tp dorg xbalik terus..dorg pi mydin dulu..heheh..g beli brg2 nk msk mlm nie...spanjang dorg xder tu..aku pun duk laa rehat2...sembang2 ngn kwn2 sbelah katil yg mna blum bersalin lg...dlm kul 10mlm cmtu laa...tgh2 smbng ngn kwn ckp..aku redha dh kena c-zer..sbb induce dh 4biji pn xjalan gak..nampak gayanya anak aku nie nk kuar ikut tingkap kot...tiba-tiba.........aku rs sesuatu yg panas kt bawah....tgk2 air kuar laa...aku mula cuak laa...air apa plak nie..byk plak tu kuarnya..hbs basah katil aku nie?pastu ada akak nie yg dh 4org anak pn ckp.."ala xder apa tu...tu laa namanya air ketuban, pegi tukar kain dulu...pastu amik kt sana tu, alas utk ltk atas katil tu"..aku yg xtau apa nie..terus je ikut apa arahan akak tu...pastu g bgtau kt nurse...nurse cek jalan dulu..bukaan maintain 1cm..adui laa..bila ntah nk berubah bacaan nie...huhuh...nurse tny laa..ada sakit2 x..?aku kt xder pn...tp teringat kata2 mak..klu dh pecah air ketuban..maknanya xlama laa tu nk bersalin....aku pn kol hubby...cian dia tau..ms aku kol tu..dorg br je smp kt umah pas pegi mydin..hehhe...apa lagi..dgr je aku citer dh pecah air ketuban...kelam kabut dorg dtg ke spital..dh laa jarak dr spital ke rumah tu jauh gak..mkn masa 45mnit gak...bila dorg smp je...mak dtg menjenguk ikut tingkap sbb xleh masuk dh kt wad malam2 nie...mak pun tanya "sakit x..?pastu aku dgn slumbernya jawab..."kita xsakit pn lagi..xrasa apa pun lagi..." heheh...mak pn kt "mung nie...dh pecah air ketuban pn xsakit lg..? pastu aku pn suh mak g tunggu kt kerusi je..nnt klu aku sakit aku tepon laa...so mlm tu aku tdo ngn lenanya....hhheheh....tiba2 kul 4.00 pg aku terjaga...sms hubby..tny tdo kt mn...pastu dia tny..ok ke x..?aku kt ok n suh dia tdo je...pastu tiba2 aku rasa lain macam kt perut nie...makin lama makin teruk sakitnya..smp xleh nk baring dh kt atas katil tu...fuhhhh..betul2 menangkap laa sakitnya...nangis sorg2 aku..smbil mulut terkumat kamit baca ayat2 yg dipesan oleh smua...siap beristigfar, mengucap...

pukul 6 pg...aku dh xtahan sgt...kebetulan nurse ada dtg round..tgk aku tgh sakit tu..dia tny leh jlan x..?dia suh g bilik utk cek jalan..bila g sana..cek jlan br buka 2cm..kira ok laa..ada gak laa perubahan...nurse tu pn ckp..biasa laa..anak sulung mmg lambat sikit bukaannya...1cm 1 jam...aku yg dengar nie...adui laa..lmbt lg laa maknanya nie...skrg kul 6pg..bermakna aku ada lg 8jam utk ke 10cm...so pukul 2ptg laa br aku leh bersalin...aku pn blk smula ke katil..menahan sakit yg xtertanggung rasanya..rupanya gini laa sakit nk bersalin...setelah menahan sakit slama 1jam lbih...aku mlas nk g cek jln lg..sb duk byg..maybe br 3cm kot...nurse yg bertukar syif....tiba2 dtg utk bertukar tugas ngn yg syif malam...dorg siap boleh kt...ala dia nie sakit jp je...nnt ok smula tu...aku thn je la...tp pkl 7.30,..aku mmg dah xtahan sgt dh..aku pgil nurse...dia dtg tny leh bgn x..?aku ckp xleh bgn n jalan dh pn..dh xbermaya dh rasanya..terus dia g amik wheel chair...ha sblm tu...mak n hubby dh dtg menjenguk kt tingkap..disebabkan aku terlampau sakit..aku lupa nk sms kt dorg yg aku dh tengah sakit..heheh...pastu nurse bwk aku g cek jalan...skali bila cek...tu dia..dh 7cm pn..heheh...cpt giler bukaannya...dorg pn kelam kabut nk anto aku ke labor room..sblm tu tny dulu..nk pegi ngn wheel chair atau katil terus..?aku ckp wheel chair dh laa..dorg kelam kabut g kt katil aku..amik brg2 yg mn patut n enset aku skali...terus kol hubby...mujur ms tu hubby ada kt luar dh..terus ikut aku naik lif g ke laboor room..ha disebabkan sakit sgt..aku rs kehausan..smpt laa aku mtk air mneral ngn mak aku.kebtulan masa tu mak duk pegang air..terus aku mnum..hbs sebotol..hahah..msk labor room..hubby xleh msk skali..dia kena tunggu luar dulu..bila dkt nk push nnt br nurse akan pgil...msk dlm sana...dorg tkr bj smua..aku menggigil..bila dorg cek suhu..rupanya aku dh demam..heheh...demam nk bersalin...so dorg bg panadol n air segelas..dpt gak laa aku mnum air lg..sbb aku rs kehausan sgt...biasa org citer..dlm labor room mn leh mkn atau mnum lg..tp kes aku..aku leh mnum..heheh...pastu ms menahan sakit tu..tgn staff dlm tu jd mangsa aku..dia nie kira team sorak laa...sorak bg smgt..heheh..pkl 8 aku msk labor room..pkl 8.30pg aku rs nk teran dh..dorg ckp bukaan dh 10cm..terus dorg pgil hubby suh masuk...ms nk push tu..aku tgk mcm hubby lak yg nk push bersalin..bukan aku sbb dia yg berpluh..hahah...so setelah berkali2 push...kul 9.11pg..maka lahir laa anak yg ku kandung slama 38mgu...dan dinamakan ahmad haris ziqri seberat 2.95kg....selepas kuar baby..rasa lega sgt2..hilang segala sakit yg ku rasa selama 5jam tu...

ok laa...dh panjang giler aku taip nie...masa skrg pn dah kul 4.45ptg..masa utk aku balik...tapi xbalik lg..tunggu hubby dtg amik petang nie...yeahhhh....kay korang...slamat membaca ceritaku yg merapu2 nie..hehhe...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan